tirsdag den 13. september 2011

Creative and Cultural Entrepreneurship - Fra idé til forretning?


“Kreative er lidt ligesom advokater og læger - det er opslugt af deres proffession og og elsker de små detaljer - så helheden og især den direkte vej til kunden af og til overses”! 
Sagt af Sian Prime, der er en af personerne bag verdens første MA i kreativ og kulturel entreprenørskab på Goldsmiths University of London. Hun har gennem sit arbejde her, forsket i hvordan kreative mennesker forholder sig til entreprenørskab. Og hun mener faktisk, at de kreative har det der skal til, for at skabe gode forretninger. 
En af hendes pointer er, at de nødvendige værktøjer til udvikling af gode forretningeideer, passer godt til måden som kreative hjerner opererer. Sian Primes egne erfaringer med at udvikle forretninger og være coach og konsulent, peger på, at arbejdet med forretningssplanerne skal skubbes i baggrunden og i første omgang afløses af at arbejde med forretningsmodeller.
“En forretnigsplan er ikke andet end en stak Post-It arrangeret i den rigtige rækkefølge. En forretningsmodel - eller rettere, flere og forskellige forretningsmodeller - åbner op for det, din virksomhed og dit produkt vikelig handler om”.
Sian Prime giver et par eksempler på forretnigsmodeller, som virker, fordi de stiller de rigtige spørgsmål. Hun mener, at ved at arbejde med forskellige modeller, kan virksomheden anskues og trykprøves fra forskellige perspektiver. Herefter er planen og økonomien simpel at strikke sammen.
Læs mere om Sian Prime og uddannelsen her:
http://www.gold.ac.uk/icce/staff/s-prime/
http://www.culturalleadership.org.uk/sian-prime-interview/
http://www.gold.ac.uk/pg/ma-creative-cultural-entrepreneurship/
Oplæg, Århus 13. september 2011, sted: Teatret Gruppe 38 
Arrangeret af British Council


Ingen kommentarer:

Send en kommentar