Frederikshavn Kommune har med Karizma et mål om at skabe 75 helt nye, brugerdrevne oplevelsesprodukter. Lad os lige bryde sætningen ned i enkelt-dele – og kigge lidt på, hvad ordene betyder. Og vi tager dem bagfra:
PRODUKTER
Det, I leverer, og gør jer tildem, I er. Om I er en sports– forening, et kulturhus eller en festival. Så leverer I produkter, der betyder noget for jer selv og andre – og som tiltrækker medlemmer, gæster og samarbejdspartnere. Produkterne er det, I er sat i verden for at levere – det, der gør jer relevante, ægte og i stand til at adskille jer fra andre.
OPLEVELSE
Det er det gæsten, medlemmerne og dem, I arbejder sammen med, føler, ser, deltager i, får noget ud af – når I inviterer dem til at være med, og de deltager. Det er altså mere end produktet – mere end fodboldkampen, museumsbesøget eller klubmødet. Man kan sige, at det er selve ANLEDNINGEN til at deltage – vi kan høre gæsten sige: ”Hvorfor skal jeg deltage – hvorfor er det her, noget for mig”?
BRUGERDREVNE
Brugeren er ikke længere kun passiv modtager af oplevelser. Brugeren ønsker i stadig højere grad at være aktiv medskaber. Man taler om co-creation / samproduktion mellem brugere og udbydere, og at brugeren selv er med til at færdiggøre det produkt, han køber. Brugeren skal med; også for at øge viden, interesse og fokusere på talenter, der i dag ikke har en scene at træde ind på.
NYE
Noget, vi ikke har gjort før. Eller noget, som vi har gjort før – men nu gør på en ny måde. Grundlaget for det nye er, at vi fokuserer på og inkluderer følgende Karizmaelementer:
1. Invitere brugerne med i produktionen
2. Skabe nye scener og
3. Danne nye partnerskaber.
SKABE
Finde på, udvikle og realisere i samarbejde med andre – for at skabe vækst, der hvor du er – og vækst i bredesteforstand i kommunen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar