torsdag den 26. august 2010

Skabe Nye Brugerdrevne Oplevelses Produkter

Frederikshavn Kommune har med Karizma et mål om at skabe 75 helt nye, brugerdrevne oplevelsesprodukter. Lad os lige bryde sætningen ned i enkelt-dele – og kigge lidt på, hvad ordene betyder. Og vi tager dem bagfra:

PRODUKTER
Det, I leverer, og gør jer tildem, I er. Om I er en sports– forening, et kulturhus eller en festival. Så leverer I produkter, der betyder noget for jer selv og andre – og som tiltrækker medlemmer, gæster og samarbejdspartnere. Produkterne er det, I er sat i verden for at levere – det, der gør jer relevante, ægte og i stand til at adskille jer fra andre.

OPLEVELSE
Det er det gæsten, medlemmerne og dem, I arbejder sammen med, føler, ser, deltager i, får noget ud af – når I inviterer dem til at være med, og de deltager. Det er altså mere end produktet – mere end fodboldkampen, museumsbesøget eller klubmødet. Man kan sige, at det er selve ANLEDNINGEN til at deltage – vi kan høre gæsten sige: ”Hvorfor skal jeg deltage – hvorfor er det her, noget for mig”?

BRUGERDREVNE
Brugeren er ikke længere kun passiv modtager af oplevelser. Brugeren ønsker i stadig højere grad at være aktiv medskaber. Man taler om co-creation / samproduktion mellem brugere og udbydere, og at brugeren selv er med til at færdiggøre det produkt, han køber. Brugeren skal med; også for at øge viden, interesse og fokusere på talenter, der i dag ikke har en scene at træde ind på.

NYE
Noget, vi ikke har gjort før. Eller noget, som vi har gjort før – men nu gør på en ny måde. Grundlaget for det nye er, at vi fokuserer på og inkluderer følgende Karizmaelementer:
1. Invitere brugerne med i produktionen
2. Skabe nye scener og
3. Danne nye partnerskaber.

SKABE
Finde på, udvikle og realisere i samarbejde med andre – for at skabe vækst, der hvor du er – og vækst i bredesteforstand i kommunen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar