onsdag den 25. januar 2012

DIF Konference: Se alle præsentationer

Har du lyst til at se alle præsentationer fra DIF konferencen, så kan du klikke her.

mandag den 23. januar 2012

DIF Konference: Nyt medlemsregister til foreningslivet under folkeoplysningsloven på vej fra DIF

Poul Broberg, der er idrætspolitisk chef i Danmarks Idræts-Forbund, fremlagde ideen til et nyt system til foreningslivet - for registrering af medlemmer med særlig fokus på at gøre det let for foreningslivet at være forening og let ift at indrapportere til forbund og kommuner. En opgave, der har været arbejdet med i mange omgange, men som nu - grundet den teknologiske udvikling - nu ser ud til at kunne lykkes. Det bliver et system, der er enkelt - og derfor ikke løser alle opgaver i foreningerne - men det bliver åbent for moduler, som foreninger kan købe til.

Der arbejdes lige nu med at fastlægge nogle grundlæggende standarder - og de fire punkter på billledet er nogle af de ting, der arbejdes med bliver en del af det nye system.


Fire kommuner er med i arbejdet.


Systemet forventes klar for alle kommuner den 1. januar 2014.



DIF Konference: Hvad kan idrætsforeningerne gøre for at rekruttere og fastholde unge frivillige?


Mads Boysen, Idrætskonsulent Frederiksberg Idræts Union, og formand for bagsværd Tennisklub, fortalte om sit frivilligliv - og med udgangspunkt i analyser og undersøgelse fra Søren Østergaard, Center For Ungdomsstudier.
Bag den lidt udfordrende beskrivelse af de unges vaner og adfærd: Deskriptiv Manifestkultur - fortalte Mads:
Hvad betyder det.
Det skal give mening i den unges fortælling
Den unge ønsker at blive set
Vil have anerkendelse
Vil møde “betydende” andre, der giver noget
Og mange andre ting, der ikke har så meget med aktiviteten at gøre
Hvad ved vi virker
Husk at spørge direkte og personligt, når du vil have nogle til at engagere sig
Acceptér både JA og Nej - tag ikke hele armen, når nogen siger JA.
Afgræns opgaver tidsmæssigt - og stil klare opgaver
Tilbyd rollemodeller og økologi/miljø. Se: “Kristoffer Henriksen: Talentudvikling”
Der skal være tillid
Tilbyd aflastende medarbejdere, som kan hjælpe den unge leder at klare opgaven og lære undervejs
Hold MUS samtaler
Forkæl de unge - også før de bliver frivillige
Og så noget, vi skal vænne os til
Erstatte erhvervsarbejde med frivillig, lønnet arbejde i klubber/foreninger.
Læs mere om Mads her:
To unge fortalte om hvorfor de er frivillige. Og de gav nogle gode råd til kommunerne:

Stine
  • Lav én indgang til kommunen for de frivillige (Ålborg har gjort det)
  • Netværk - som DIF’s Unge Ledere Netværk - men ude i kommunerne
  • Brug Facebook
  • Lav mindre puljer, som vi nemt kan søge penge fra!
Tobias
Fokus på unge-trænere/ungdomsfrivillige - skab netværk og sæt spot på dem gennem lokale møder, konferencer og mulighed for videndeling og udvikling af frivilligområdet.
...og til slut præsenterede DIF en ny kampagne

DIF kampagne
WE / unge leverer billeder og film af sammenhold
Fastholde flere unge 13-17 årige i sporten
Fokus på socialt sammenhold
Forskelligheder
Pyt med at tabe - hvis I har de sejeste holdkammerater
Målgruppe 
Primær: Træner og 13-17 årige
Sekundær: Forældre
Se mere:


DIF Konference: Formand præsenterer strategi

Niels Nygaard, Formand for Danmarks Idræts-Forbund lagde blandt andet denne planche på, som en kontant opfordring til kommunerne om at se og møde idrætslivet.

Hertil lagde Niels Nygaard, at foreningerne også selv har en opgave: "Foreningerne skal have en plan for at gribe udfordringen. Det kan evt være gennem en ressourceperson, der har ansvaret for at håndtere det frivillige område i foreningerne. Der skal også kigges på den uddannelse, som frivillige og trænere får, når de engagerer sig i klubberne og foreningslivet".

DIF vil udvikle værktøj og rådgivning til foreningerne på dette punkt - ligesom DIF vil give inspiration og dele viden på området.

DIF Konference: Frivilligundersøgelsen

Trygve Buch Laub fremlagde hovedtal og anbefalinger fra DIF's "Analyse af frivillighed i idrætten i Danmark" som det første indlæg på konferencen i Idrættens Hus i Brøndby i dag.

Her er nogle af tallene i punktform:

Kun 8,5% af foreningerne har en bevidst strategi for rekruttering
Frivillighedsgrad i foreningerne: er ca. 11  - Det betyder, at der for hver 11 medlemmer, er der en frivillig. Sådan ser frivillighedsgraden ud for foreningerne indenfor tre hovedgrupper:

Holdspil
Frivillighedsgrad, 6,6
Aktivitet
Frivillighedsgrad, 8,8
Motion
Frivillighedsgrad, 25,4

Når foreningerne skal pege på, hvad der gør det svært at drive en forening/klub, så nævner de: Det er enten kommunens eller samfundets skyld, at det er svært at rekruttere og være en forening. Det er kun en meget lille del der svarer, at det er forhold i foreningen, der gør det svært.

Som anbefalinger nævner analysen:

Hvad gør det lettere at rekruttere frivillige?
Det hjælper at have en plan.
Hver tredje dansker er tilbøjelig til at sige ja, hvis man bliver spurgt af den rigtige person.
Udpeg tovholder for frivillige i foreningen
Over halvdelen af de 8,5% med en plan har succes med at rekruttere
Samarbejde fremmer frivilligheden - samarbejde med lokalsamfundet og kommunen
Engagerede medlemmer gør en forskel
Fra medlem til frivillig - vejen til at blive frivillig sker gennem at engagere og motivere medlemmer og medlemmers familie og nærmiljø.
Fleksibilitet
Fokus på de 20-39 årige
Det skal være nemt at prøve forskellige sportsgrene
Fra 9,3% - 34,5% =  forskel på om forældre "ikke er" eller "er" foreningsaktive og frivillig på samme tid.
Senior potentialet
Udnyt, at det er en ny type ældre, vi har i samfundet i dag.



onsdag den 21. december 2011

Det frivillige overskud

Danmarks Idræts-Forbund afholder konference den 23. januar - hvor blandt andet en ny undersøgelse af frivilligheden i idrætslivet offentliggøres.

DIF skriver på deres website:Danmarks Idræts-Forbund inviterer til konference om frivillighed i kommunerne.
På DIF's dagskonference 'Det frivillige overskud' sættes der fokus på frivillighed, og der offentliggøres resultater fra den største undersøgelse af frivillighed i DIF's idrætsforeninger. Der vil bl.a. blive præsenteret resultater omkring forskelle i frivillighed blandt kommuner og idrætsgrene. Det er DIF's ambition, at konferencen både sætter en politisk og en handlingsanvisende dagsorden: Det betyder, at der skal diskuteres frivillighed og idrætspolitik, men der skal samtidig også drøftes konkrete løsninger for styrkelsen af frivilligheden i Danmark.


Center for Kultur og Fritid deltager. Hvis du vil med, så læs mere og meld dig til: Konferencen: "Det frivillige overskud"

.


tirsdag den 20. december 2011

Besparelser giver forandringer i foreningslivet

Formændene for hhv. Kultur og Fritidsudvalget og Folkeoplysningsudvalget, Mogens Brag og Elin Hovedskov, er enige om konsekvenserne efter besparelserne på kultur og fritidsområdet, der blandt andet betyder flere foreniger på færre matrikler. Begge formænd forventer - selvom det er nye tider for foreningslivet - så er alle klar til at tage udfordringen og gå i konstruktiv dialog med hinanden.

Læs interview på Nordjyske.dk


onsdag den 9. november 2011

Rullende Spil Dansk Dag

Tre musikere fra Frederikshavn leverede live musik fra syd til nord i hele kommunen - kultursamarbejdet Kulturalliancen støttede projektet med transportmidler - resten leverede musikerne selv.

Tjek indlæg på Kulturalliancen


tirsdag den 8. november 2011

Svensk region får unge til at skabe kultur - Zealand Danmark

Unge med lyst til at arrangere kulturbegivenheder, får viden til at gennemføre og lettere adgang til penge til at realisere deres projekter.

Svensk region får unge til at skabe kultur - Zealand Danmark

tirsdag den 1. november 2011

e-Music Sæson 2

Som ved alle gode TV serier, er sæson 2 ventet med spænding. Kan trykket holdes og den dramatiske kurve spændes endu mere? Sådan er det også lidt med det initiativ, som Musikskolen og Karizma satte igang sidste år: Elektronisk musik, med fokus på egen komposition og live performance. Søndag den 30. oktober 2011 fra 13.00 til 17.00 startede løjerne så igen. Og endnu en flok unge (drenge) havde fundet vej til Maskinhallens Værksted, hvor Thomas Albæk, Jens Ole Amstrup og underviser Christian Skjøt tog imod. Og forventningerne blev indfriet - efter fire timers eksperimenter i analoge og digitale støjuniverser, havde de unge komponeret og spillet sammen - og således leveret unikke musikalske udtryk. Det lover bestemt godt for sæson 2.



mandag den 31. oktober 2011

Morgendagens kulturliv i Frederikshavn Kommune

Formanden for kultur- og fritidslivet, Mogens Brag (V) inviterer til dialog om morgendagens kulturliv i Frederikshavn Kommune
Kultur- og fritidsområdet har gennem årene kunnet holde budgetterne.
  Dels fordi der er ganske få "skal-områder", der kan få budgettet til at skride, men også fordi de forskellige udvalg, underudvalg og områder løser den opgave de er sat til på tilfredsstillende vis. Det er prisværdigt og en fornøjelse at konstatere.
  Om det er evnen til at holde budgettet der gør, at vi atter får en ekstra stor udfordring i forbindelse med budgettet de kommende år, ved jeg ikke.
  Men for andet år i træk snakker vi besparelser på 4-5 %.
  Jeg advarede i år ved 1. behandling af budgettet mine byrådskollegaer mod at gå for hårdt til kulturområdet fordi området i så fald vil komme meget under pres.
  Det havde desværre ikke den ønskede effekt og det vil uden tvivl få mærkbare konsekvenser. Vi kommer til at redefinere området, omstrukturere og nytænke for at få mere for pengene.
  Jeg vil gerne slå fast, at vi i Frederikshavn kommune har et flot og blomstrende kulturliv, og det vil vi blive ved med at have. Derfor skal vi turde at tænke nyt - turde at tænke ting forfra. Måske er alting ikke bedst sådan som det plejer at være. Vi kan enten gå i baglås og give fortabt, eller vi kan gå samlet til opgaven med de midler der er os givet.
  Jeg vil opfordre kultur- og fritidsfolket til at vælge den sidste model og bidrage konstruktivt i en proces, hvor vi arbejder os hen til en ny og mere moderne udgave af kultur- og fritidsområdet.

Lad mig bare skitsere nogle tanker. Jeg tror, vi med fortsat fokus på de omstillingsprocesser og harmoniseringer, vi allerede har påbegyndt vedr. haller og grønne områder vil kunne frigøre midler.
 Jeg forestiller mig eksempelvis foreningslivet i højere grad kan involveres i løsningen af forskellige opgaver. Jeg tror, man decentralt kan løse nogle opgaver lige så godt, hvis man vel og mærke får ansvaret og midlerne til det.
 Jeg tror også, der kan vise sig nye samarbejdsmuligheder mellem forskellige foreninger, hvis vi sammen er dygtige nok til få øje på synergieffekter ved klubfællesskaber osv.
 Måske kan man tænke sig foreningslivet i nogle områder samler kræfterne og får skabt sig bedre rammer ved at tænke og løfte i flok.
  Der kunne også være institutioner som med fordel kunne tage næste skridt ind i fremtiden. Museerne gik forrest ved kommunesammenlægningen i dannelsen af Nordjyllands kystmuseum. Kan der tænkes nye synergier i den verden - vil det være helt utænkeligt at se Frederikshavn kunstmuseum i dette museumsfællesskab?
  Kan man som på biblioteket forestille sig digitale investeringer der kan øge tilgængeligheden og dermed aktiviteten eksempelvis i hallerne? Er der endnu skridt at tage på biblioteksområdet mod en fager ny verden?
  Spørgsmålene er mange og svarene sikkert endnu flere. Det korte af det lange er, at vi må tænke nyt. Selvfølgelig er det af nød vi må i gang med opgaven, men det skal være med lyst vi moderniserer området. Fakta er, at vi også næste år bruger over 100 mio. kr. i Frederikshavn kommune på kultur- og fritidslivet.
  Jeg vil gerne invitere til en vedvarende dialog om udvikling af et helt nyt kulturliv i Frederikshavn kommune.
  Vi har i indeværende byrådsperiode lagt meget vægt på at være brugerinvolverende - det vil jeg fortsat leve op til.


fredag den 30. september 2011

Mini-konference om Frivillighed



Center for Familie, -Ældre og -Kultur var sammen om at invitere frivillige til en minikonference om frivillighed, samarbejde og fremtidens kommunale ydelser. Fire korte indlæg fra frivillige og en velkomst fra Lone Iversen, leder af Center for Familie, satte gang i debatten ved bordene og den efterfølgende dialog på plenum (forsamlingshuset). Konferencen blev afholdt den 30. september 2011 - Frivillig Fredag. Der deltog 50 personer fra frivilliglivet og Frederikshavn Kommune
Her er et lille uddrag af deltagernes udsagn:
-En organisation der “over og under” de frivillige
-Vi er forskellige og kan gøre det på forskellig vis. Vigtigt for kommunen som organisation at blive udfordret.
-Samarbejdet er betydningsfuldt for de frivillige. Svært som det fungerer i dag.
-Den kommunale organisation har også svært ved at overskue alt det der foregår i det frivillige
-Refleksion: Sammenhængen mellem puljerne. Svage/stærke
-Internt i kommunen skal vi også kommunikere på tværs. fx. viden og kontakter
-Savner en kontaktperson ved kommunen. Hjælpe foreningerne med at søge fonde. Hjælp og opbakning fra kommunen. Ofte et krav når der skal søges midler.
-Vigtigt at have de frivillige på ex. kvindekrisecenteret. Vigtigt at have mulighed for at påskønne deres indsats. Frønsegoder kunne være en god ide.(eks. koncertbilletter)
-Dele lokaler
-Portal med informationer om og inspiration til det frivillige arbejde. Muligheder og kontakter på tværs af foreninger.
-Vigtigt, atpersonalet husker at tænke frivillige ind som en mulighed
-Hjælpe hinanden med at løse problemerne ved at tænke på tværs. Kan lokalerne i kommunen bringes i spil på end anden måde end vi har tradition for.
-Opfordring til at bruge de frivillge konsulenter fra ex. dansk blindesamfund.
-Uheldigt hvis der er nogen der gerne vil bruges, men som ikke bliver brugt.
-Fornøjelse at være frivilligt. Det skal der værnes om. Det er en kæmpe udfordring.
-Kontakten mellem de frivillige og kommunen skal vi arbejde med.
-Mulighed for at henvende sig som borger uden at det skal blive til en “sag”. eks. via portalen.
-Mulighed for at koble foreninger som ikke traditionelt hører under kultur/fritidsområdet. Pulje netværkene.
-Frivillighed er ikke kun foreninger. Mulighed for at søge midler som enkeltperson.
-Frivillig person som kontaktperson til kommunen.
-Tæt samarbejde mellem forskellige foreninger og institutioner.
-Til gode at se: Samarbejde mellem de frivillige på tværs af de gamle kommunegrænser. Vi bliver nød til at organisere os og få etableret det samarbejde.

Lone Iversen nævnte en ny bog - her er titlen:
Knud Aarup:
'Frivillighedens velfærdssamfund' Frydenlund, København 2010.
236 s., hft., 15 x 22 cm., omfattende litt.liste, noter.
Kr. 269,00 inkl. moms.
ISBN 978-87-7887-870-0






tirsdag den 13. september 2011

Zines - brugergenerede magasiner


Hvad får man, når man mixer ganske almindelige kulturforbrugere, 5 gamle skrivemaskiner, en bunke papir, sorte tusser og en kopimaskine?
Man får et brugerdrevet og brugerskrevet magasin!
I Århus har tre unge iværksættere (de kalder sig Sideprojects) bragt Zines, som disse magasiner kaldes, ud i bylivet. Gennem åbne redaktionskontorer, inviterede arrangementer eller en bod på en festival - har flere hunderede mennesker allerede været med til at skrive, tegne og fotografere til deres eget magasin. Ofte er det med et fast tema - men det kan også være fuldstændigt åbent.
Sådan foregår det: Man kommer ind, skriver et digt, tegner en tegning eller bruger en af de gamle skrivemaskiner til at taste en historie. Når ens side er færdig, afleveres den - og sammen med de andre brugergenerede sider, samles de til et magasin, der fotokopieres og lægges ud i byen - på cafeer, restauranter og i forretninger.

Zines er på vej til Frederikshavn...

Læs mere om Zines og Sideprojects her:

Creative and Cultural Entrepreneurship - Fra idé til forretning?


“Kreative er lidt ligesom advokater og læger - det er opslugt af deres proffession og og elsker de små detaljer - så helheden og især den direkte vej til kunden af og til overses”! 
Sagt af Sian Prime, der er en af personerne bag verdens første MA i kreativ og kulturel entreprenørskab på Goldsmiths University of London. Hun har gennem sit arbejde her, forsket i hvordan kreative mennesker forholder sig til entreprenørskab. Og hun mener faktisk, at de kreative har det der skal til, for at skabe gode forretninger. 
En af hendes pointer er, at de nødvendige værktøjer til udvikling af gode forretningeideer, passer godt til måden som kreative hjerner opererer. Sian Primes egne erfaringer med at udvikle forretninger og være coach og konsulent, peger på, at arbejdet med forretningssplanerne skal skubbes i baggrunden og i første omgang afløses af at arbejde med forretningsmodeller.
“En forretnigsplan er ikke andet end en stak Post-It arrangeret i den rigtige rækkefølge. En forretningsmodel - eller rettere, flere og forskellige forretningsmodeller - åbner op for det, din virksomhed og dit produkt vikelig handler om”.
Sian Prime giver et par eksempler på forretnigsmodeller, som virker, fordi de stiller de rigtige spørgsmål. Hun mener, at ved at arbejde med forskellige modeller, kan virksomheden anskues og trykprøves fra forskellige perspektiver. Herefter er planen og økonomien simpel at strikke sammen.
Læs mere om Sian Prime og uddannelsen her:
http://www.gold.ac.uk/icce/staff/s-prime/
http://www.culturalleadership.org.uk/sian-prime-interview/
http://www.gold.ac.uk/pg/ma-creative-cultural-entrepreneurship/
Oplæg, Århus 13. september 2011, sted: Teatret Gruppe 38 
Arrangeret af British Council


tirsdag den 9. august 2011

Liv i Det Gamle Rådhus i Skagen, Marts 2011


























































En nystiftet forening "GO4Skagen", anført af eventmageren, casteren, scouten og idémageren Anne Madirazza, ansøgte i foråret 2010, om at få lov til at bruge Skagen Rådhus for en massiv iscenesættelse. Ideen var, at bruge en kendt bygning, som nu skal sælges, som ramme for helt nye oplevelser og kulturelle udtryk; blandingen mellem teater, show, modeshow, event, musik og performance var udgangspunktet. Foreningernes samarbejde med erhervslivet, talenter og tilbud om casting og mødet mellem amatører og professionelle i nye udtryk ramte plet i forhold til Karizmapuljens hensigt.
I løbet af en dag i Marts forvandledes hele det noble arkitektegnede hus i Skagen centrum sig til rammen for funky, groovy total-talentdag med smoothJazz leveret af bandet "T.A.G". ¨
Hotte modeller og kvikke kokke vimsede rundt og servicerede den propfyldte foyers gæster, på en dag der mundede i en sangvinsk hyldest til livet med et show og skuespil i den gamle byrådssal. Hvem sagde at politik, offentlige bygninger eller kultur er kedeligt? Her var et bud på en helt ny form for flerkulturelle udtryk!

fredag den 15. juli 2011

Idékatalog til Frivillig Fredag

Frivilligrådet har udarbejdet et katalog med ideer til aktiviteter på Frivillig Fredag, 30 september 2011.
Bliv inspireret til at sætte en aktivitet igang - der hvor du er - stor eller lille!

Se kataloget med de 35 ideer

onsdag den 15. juni 2011

Frivillig Fredag - ny nationaldag

Danmark har med frivillighedsåret 2011 fået en national frivillighedsdag, og den har fået navnet Frivillig Fredag. Den vil altid falde på den sidste fredag i september. I år er datoen den 30. september



Dagen skal være en markering og anerkendelse af frivillighed. Frivillig Fredag er en opfordring til alle arbejdspladser, foreninger, organisationer, skoler og borgere om at være frivillige for en dag.
   Dagen vil primært være en aktivitetsdag, hvor flest mulige skal prøve kræfter med frivilligt arbejde. Tiden op til frivillighedsdagen vil være præget af foredrag, workshops og debatarrangementer om og med den frivillige verden.
   Frederikshavn Kommune er med - herfra er det Jens Ole Amstrup, der er kontaktperson for dagens arrangementer.


Læs mere: Frivillig Fredag

Se også: Frivillighed


Skal du være med?
Du er velkommen til at kontakte os, hvis du har ideer til et arrangement i Frederikshavn Kommune - i din forening eller organisation:

Kontakt:


Jens Ole Amstrup
Oplevelseskonsulent
mobil: 23 31 21 32
Tanja Svendsen
Kulturmedarbejder

Eva Ottesen
Kulturmedarbejder
Uffe Borg
Kulturmedarbejder







.



E-sport forening holder stiftende generalforsamling

En ny forening er snart en realitet i Frederikshavn Kommune. EsportNord, er en forening for computer- og konsolspil interesserede. E-sport er en af de hurtigst voksende nye sprotsgrene i verden. I korea er den fx en af nationalsportsgrenene. Udover at afholde klubaftener, vil EsportNord satse på turneringer, rejser og koble med sund livsstil (mad og bevægeaktivitet). Der vil blive samarbejdet med det allerede etablerede foreningsliv - især indenfor idræt og sport.
Der er stiftende generalforsamling den 22. juni kl 19.00 til 21.00 i Maskinhallen i Frederikshavn.

fredag den 10. juni 2011

Frederikshavns forvandling under lup

Der skal ikke dykkes langt under overfladen for at indse, at Frederikshavn ikke er en provinsby som alle andre. Byens nyere historie er en fortælling om forandring; om mod og villighed til at gøre op med gamle vaner i erkendelse af, at de er ude af trit med en foranderlig verden.

Med Karizma er der taget hul på endnu et kapitel i denne fortælling og det er ikke gået ubemærket hen udenfor kommunegrænsen. Igennem det seneste årti har forskere fra Aalborg Universitet således fulgt Frederikshavns udvikling med stor interesse; en interesse der i høj grad har været gensidig.

I efteråret 2010 udmøntede det sig i etableringen af et fælles tre-årigt forskningsprojekt med start 15. december sidste år. Et sådant samarbejde mellem kommune og universitet er sjældent og en spændende udfordring og mulighed for begge parter. Som forsker på projektet føler jeg mig således yderst priviligeret over at have muligheden for at følge Karizma på nærmeste hold over en længere periode. Jeg vil på disse sider løbende opdatere forskningsprojektets fremskridt og i øvrigt komme med forhåbentligt inspirerende input.

mandag den 4. april 2011

Få Karizma direkte ind på din Android telefon

Nu kan du downloade en lille app, så du nemt kan læse nyheder og kommentere Karizma begivenheder via din telefon. App'en er til telefoner med Android. Scan QR koden med dit telefonkamera - og app'en installeres på din telefon - så er du med et enkelt klik på Karizma.

App'en er sat op af Rasmus Kolind Bang, der har anvendt opensource programmet Appgeyser. Tjek også dette link:

Appgeyser