tirsdag den 10. april 2012

"Godt Gået" 2012

Den 29. marts blev den traditionsrige "Godt Gået" pris igen uddelt. Det skete i Maskinhallen i Frederikshavn, under ledelse af Borgmester Lars Møller og afdelingsleder Jacob Dalsgaard. I år var der over 150 unge talenter på scenen for at modtage kommunens hædersbevisning - og fire særpriser blev uddelt til: årets individuelle præsentation, årets ledepræstation, årets holdpræstation og årets kulturtalent.
For mere information om arrangementet, kontakt Eva Ottesen, EVAO@frederikahavn.dk.

Foto: Jens Ole Amstrup



fredag den 24. februar 2012

Unge kan få 51.000 kroner til projekter


Unge mellem 16-30 år med en god projektidé kan få støtte af EU, hvis de udvikler, planlægger, ansøger om og gennemfører projektet. Første af tre ansøgningsfrister i år er den 1. februar.

Er du mellem 16 og 30 år eller kender du én, der har en god idé, men mangler penge til at føre den ud i livet? Ungdomsinitiativer under Aktiv Unge giver penge til projekter om alt fra kunst og kultur til ungdomsarbejdsløshed.

Der er ekstra penge i år.

Kravet er, at det skal være unge, der selv udformer, planlægger, ansøger og gennemfører projektet.

Læs mere her
.
.
.

onsdag den 15. februar 2012

Film, talenter og regionalt samarbejde

Se TV indslag

Frederikshavn Kommune har i en del år arbejdet med film og talenter - både lokalt og i et regionalt fællesskab: Den Vestdanske Filmpulje. Samarbejdet har bragt filmproduktioner - og senest TV2 julekalenderen - til nordjylland. Og talentarbejdet - blandt andet gennem Nordisk Filmfestival og ungdomsuddannelsernes medielinjer - har klækket de første unge, der er på vej ind i formelle filmuddannelser i Danmark og Europa.
Det regionale samarbejde er et af de områder, der kan styrkes - og i TV indslaget fra TV Nord, bliver Aalborg spurgt, om de er på vej ind i Den Vestdanske Filmpulje.

Frederikshavn Kommune er med i indslaget.

"Nordjylland til filmen" TV Nord indslag

tirsdag den 7. februar 2012

Conventus - et internetbaseret hjælpeværktøj til foreninger



Conventus er et internetbaseret hjælpeværktøj til foreninger. Værktøjet skaber overblik og samler informationer på et fælles sted. Primært for personer i bestyrelser og udvalg, trænere samt foreninger og haller. Formålet med systemet er at få etableret en kommunal IT-platform og en ensartet IT-brugerflade, der kan lette og kvalificere det frivillige arbejde m.v.

Kultur- og Fritidsudvalget besluttede på møde den 7. december 2011, at Center for Kultur og Fritid indgår dialog med Folkeoplysningsudvalget og paraplyorganisationer på området, med henblik på at kunne implementere Conventus i Frederikshavn Kommune.

Så skal foreningslivet hædres

Holdet bag prisuddelingerne er fra venstre: Henrik Carslen formand for FUF, 
Asger Mortensen formand for IS, Jacob Dalsgaard afd.leder for Kultur og Fritid ved Fr.havn Kommune, 
Lars Møller Borgmester og Kurt Munch FUF.


Frederikshavn Kommune uddeler d. 29. marts 2012 priser til idrætsudøvere og ungdomsledere der har udmærket særligt sig i 2011.

Prisen til de aktive idrætsudøvere hedder Godt Gået Prisen og tildeles de unge, der har vundet et Jydsk-, Dansk- eller tilsvarende landsmesterkskab i løbet af 2011. Der påskønnes for både individuelt og holdmesterskaber. Til hver prismodtager er der diplom og erindringsgave. Prismodtagerne skal være medlem af en klub eller forening, der er hjemmehørende i Fr.havn Kommune.

Ud over Godt Gået Prisen, uddeler Frederikshavn Kommune også Byrådets Hædersbevisning denne dag. Byrådets Hædersbevisning består af fire priser på hver 10.000 kr. Prisene tildeles i katagorierne: Årets individuelle Præstation, Årets bedste hold, Årets Bedste lederpræstation og Årets kulturtalent/Kulturoplevelse. Kriterierne for hver katagori kan ses på www.fuf.nu.

Indstillingen af kandidater til Godt Gået Prisen og Byrådets Hædersbevisning skal sendes elektronisk på www.fuf.nu. Der er deadline for indsendelse af kandidater d. 5. marts 2012.

Prisoverrækkelserne foregår  d. 29. marts i Maskinhallen i Frederikshavn. Bag arrangementet står Frederikshavn Kommune, Frederikshavn Ungdoms Fællesråd og Idrætssamvirket.

mandag den 6. februar 2012

Klubber finder sammen - lokalsamfundet udvikler sig

SEIF Fodboldafdeling i Strandby rykker teltpælene op og flytter til bannerslund ved Elling. Det kræver samarbejde og masser af god vilje. Begge dele var der rigeligt af, da Center for Kultur og Fritid stod for første etape af den proces, som skal føre klubberne sammen på en ny matrikel. Udover idrætsklubberne, så er borgerforeningen, skole/SFO og det øvrige foreningsliv også med i processen. Bannerslund kan blive fremtidens foreningshus i lokalsamfundet. Her er et par billeder fra den 11. januar 2012:

De første legoklodser lægges. På et luftfoto i skala 1:100 bygger repræsentantter for SEIF, Elling Håndbold, Bannerslund og FUF drømmene om et nyt, fælles center.

Rico måler op til banerne på udearealerne.

Kenneth noterer ønsker og ændringsforslag. Det er Kenneth, der skal sikre, at alle forslag kommer med - så han kan producere de endelige tegninger.

Det bølger i lokalet! Alle har en mening - og alt kan der snakkes om. 

Bannerne lægges på oversigtskortet.

Detaljerne diskuteres...

onsdag den 25. januar 2012

DIF Konference: Se alle præsentationer

Har du lyst til at se alle præsentationer fra DIF konferencen, så kan du klikke her.

mandag den 23. januar 2012

DIF Konference: Nyt medlemsregister til foreningslivet under folkeoplysningsloven på vej fra DIF

Poul Broberg, der er idrætspolitisk chef i Danmarks Idræts-Forbund, fremlagde ideen til et nyt system til foreningslivet - for registrering af medlemmer med særlig fokus på at gøre det let for foreningslivet at være forening og let ift at indrapportere til forbund og kommuner. En opgave, der har været arbejdet med i mange omgange, men som nu - grundet den teknologiske udvikling - nu ser ud til at kunne lykkes. Det bliver et system, der er enkelt - og derfor ikke løser alle opgaver i foreningerne - men det bliver åbent for moduler, som foreninger kan købe til.

Der arbejdes lige nu med at fastlægge nogle grundlæggende standarder - og de fire punkter på billledet er nogle af de ting, der arbejdes med bliver en del af det nye system.


Fire kommuner er med i arbejdet.


Systemet forventes klar for alle kommuner den 1. januar 2014.



DIF Konference: Hvad kan idrætsforeningerne gøre for at rekruttere og fastholde unge frivillige?


Mads Boysen, Idrætskonsulent Frederiksberg Idræts Union, og formand for bagsværd Tennisklub, fortalte om sit frivilligliv - og med udgangspunkt i analyser og undersøgelse fra Søren Østergaard, Center For Ungdomsstudier.
Bag den lidt udfordrende beskrivelse af de unges vaner og adfærd: Deskriptiv Manifestkultur - fortalte Mads:
Hvad betyder det.
Det skal give mening i den unges fortælling
Den unge ønsker at blive set
Vil have anerkendelse
Vil møde “betydende” andre, der giver noget
Og mange andre ting, der ikke har så meget med aktiviteten at gøre
Hvad ved vi virker
Husk at spørge direkte og personligt, når du vil have nogle til at engagere sig
Acceptér både JA og Nej - tag ikke hele armen, når nogen siger JA.
Afgræns opgaver tidsmæssigt - og stil klare opgaver
Tilbyd rollemodeller og økologi/miljø. Se: “Kristoffer Henriksen: Talentudvikling”
Der skal være tillid
Tilbyd aflastende medarbejdere, som kan hjælpe den unge leder at klare opgaven og lære undervejs
Hold MUS samtaler
Forkæl de unge - også før de bliver frivillige
Og så noget, vi skal vænne os til
Erstatte erhvervsarbejde med frivillig, lønnet arbejde i klubber/foreninger.
Læs mere om Mads her:
To unge fortalte om hvorfor de er frivillige. Og de gav nogle gode råd til kommunerne:

Stine
  • Lav én indgang til kommunen for de frivillige (Ålborg har gjort det)
  • Netværk - som DIF’s Unge Ledere Netværk - men ude i kommunerne
  • Brug Facebook
  • Lav mindre puljer, som vi nemt kan søge penge fra!
Tobias
Fokus på unge-trænere/ungdomsfrivillige - skab netværk og sæt spot på dem gennem lokale møder, konferencer og mulighed for videndeling og udvikling af frivilligområdet.
...og til slut præsenterede DIF en ny kampagne

DIF kampagne
WE / unge leverer billeder og film af sammenhold
Fastholde flere unge 13-17 årige i sporten
Fokus på socialt sammenhold
Forskelligheder
Pyt med at tabe - hvis I har de sejeste holdkammerater
Målgruppe 
Primær: Træner og 13-17 årige
Sekundær: Forældre
Se mere:


DIF Konference: Formand præsenterer strategi

Niels Nygaard, Formand for Danmarks Idræts-Forbund lagde blandt andet denne planche på, som en kontant opfordring til kommunerne om at se og møde idrætslivet.

Hertil lagde Niels Nygaard, at foreningerne også selv har en opgave: "Foreningerne skal have en plan for at gribe udfordringen. Det kan evt være gennem en ressourceperson, der har ansvaret for at håndtere det frivillige område i foreningerne. Der skal også kigges på den uddannelse, som frivillige og trænere får, når de engagerer sig i klubberne og foreningslivet".

DIF vil udvikle værktøj og rådgivning til foreningerne på dette punkt - ligesom DIF vil give inspiration og dele viden på området.

DIF Konference: Frivilligundersøgelsen

Trygve Buch Laub fremlagde hovedtal og anbefalinger fra DIF's "Analyse af frivillighed i idrætten i Danmark" som det første indlæg på konferencen i Idrættens Hus i Brøndby i dag.

Her er nogle af tallene i punktform:

Kun 8,5% af foreningerne har en bevidst strategi for rekruttering
Frivillighedsgrad i foreningerne: er ca. 11  - Det betyder, at der for hver 11 medlemmer, er der en frivillig. Sådan ser frivillighedsgraden ud for foreningerne indenfor tre hovedgrupper:

Holdspil
Frivillighedsgrad, 6,6
Aktivitet
Frivillighedsgrad, 8,8
Motion
Frivillighedsgrad, 25,4

Når foreningerne skal pege på, hvad der gør det svært at drive en forening/klub, så nævner de: Det er enten kommunens eller samfundets skyld, at det er svært at rekruttere og være en forening. Det er kun en meget lille del der svarer, at det er forhold i foreningen, der gør det svært.

Som anbefalinger nævner analysen:

Hvad gør det lettere at rekruttere frivillige?
Det hjælper at have en plan.
Hver tredje dansker er tilbøjelig til at sige ja, hvis man bliver spurgt af den rigtige person.
Udpeg tovholder for frivillige i foreningen
Over halvdelen af de 8,5% med en plan har succes med at rekruttere
Samarbejde fremmer frivilligheden - samarbejde med lokalsamfundet og kommunen
Engagerede medlemmer gør en forskel
Fra medlem til frivillig - vejen til at blive frivillig sker gennem at engagere og motivere medlemmer og medlemmers familie og nærmiljø.
Fleksibilitet
Fokus på de 20-39 årige
Det skal være nemt at prøve forskellige sportsgrene
Fra 9,3% - 34,5% =  forskel på om forældre "ikke er" eller "er" foreningsaktive og frivillig på samme tid.
Senior potentialet
Udnyt, at det er en ny type ældre, vi har i samfundet i dag.



onsdag den 21. december 2011

Det frivillige overskud

Danmarks Idræts-Forbund afholder konference den 23. januar - hvor blandt andet en ny undersøgelse af frivilligheden i idrætslivet offentliggøres.

DIF skriver på deres website:Danmarks Idræts-Forbund inviterer til konference om frivillighed i kommunerne.
På DIF's dagskonference 'Det frivillige overskud' sættes der fokus på frivillighed, og der offentliggøres resultater fra den største undersøgelse af frivillighed i DIF's idrætsforeninger. Der vil bl.a. blive præsenteret resultater omkring forskelle i frivillighed blandt kommuner og idrætsgrene. Det er DIF's ambition, at konferencen både sætter en politisk og en handlingsanvisende dagsorden: Det betyder, at der skal diskuteres frivillighed og idrætspolitik, men der skal samtidig også drøftes konkrete løsninger for styrkelsen af frivilligheden i Danmark.


Center for Kultur og Fritid deltager. Hvis du vil med, så læs mere og meld dig til: Konferencen: "Det frivillige overskud"

.


tirsdag den 20. december 2011

Besparelser giver forandringer i foreningslivet

Formændene for hhv. Kultur og Fritidsudvalget og Folkeoplysningsudvalget, Mogens Brag og Elin Hovedskov, er enige om konsekvenserne efter besparelserne på kultur og fritidsområdet, der blandt andet betyder flere foreniger på færre matrikler. Begge formænd forventer - selvom det er nye tider for foreningslivet - så er alle klar til at tage udfordringen og gå i konstruktiv dialog med hinanden.

Læs interview på Nordjyske.dk


onsdag den 9. november 2011

Rullende Spil Dansk Dag

Tre musikere fra Frederikshavn leverede live musik fra syd til nord i hele kommunen - kultursamarbejdet Kulturalliancen støttede projektet med transportmidler - resten leverede musikerne selv.

Tjek indlæg på Kulturalliancen


tirsdag den 8. november 2011

Svensk region får unge til at skabe kultur - Zealand Danmark

Unge med lyst til at arrangere kulturbegivenheder, får viden til at gennemføre og lettere adgang til penge til at realisere deres projekter.

Svensk region får unge til at skabe kultur - Zealand Danmark

tirsdag den 1. november 2011

e-Music Sæson 2

Som ved alle gode TV serier, er sæson 2 ventet med spænding. Kan trykket holdes og den dramatiske kurve spændes endu mere? Sådan er det også lidt med det initiativ, som Musikskolen og Karizma satte igang sidste år: Elektronisk musik, med fokus på egen komposition og live performance. Søndag den 30. oktober 2011 fra 13.00 til 17.00 startede løjerne så igen. Og endnu en flok unge (drenge) havde fundet vej til Maskinhallens Værksted, hvor Thomas Albæk, Jens Ole Amstrup og underviser Christian Skjøt tog imod. Og forventningerne blev indfriet - efter fire timers eksperimenter i analoge og digitale støjuniverser, havde de unge komponeret og spillet sammen - og således leveret unikke musikalske udtryk. Det lover bestemt godt for sæson 2.



mandag den 31. oktober 2011

Morgendagens kulturliv i Frederikshavn Kommune

Formanden for kultur- og fritidslivet, Mogens Brag (V) inviterer til dialog om morgendagens kulturliv i Frederikshavn Kommune
Kultur- og fritidsområdet har gennem årene kunnet holde budgetterne.
  Dels fordi der er ganske få "skal-områder", der kan få budgettet til at skride, men også fordi de forskellige udvalg, underudvalg og områder løser den opgave de er sat til på tilfredsstillende vis. Det er prisværdigt og en fornøjelse at konstatere.
  Om det er evnen til at holde budgettet der gør, at vi atter får en ekstra stor udfordring i forbindelse med budgettet de kommende år, ved jeg ikke.
  Men for andet år i træk snakker vi besparelser på 4-5 %.
  Jeg advarede i år ved 1. behandling af budgettet mine byrådskollegaer mod at gå for hårdt til kulturområdet fordi området i så fald vil komme meget under pres.
  Det havde desværre ikke den ønskede effekt og det vil uden tvivl få mærkbare konsekvenser. Vi kommer til at redefinere området, omstrukturere og nytænke for at få mere for pengene.
  Jeg vil gerne slå fast, at vi i Frederikshavn kommune har et flot og blomstrende kulturliv, og det vil vi blive ved med at have. Derfor skal vi turde at tænke nyt - turde at tænke ting forfra. Måske er alting ikke bedst sådan som det plejer at være. Vi kan enten gå i baglås og give fortabt, eller vi kan gå samlet til opgaven med de midler der er os givet.
  Jeg vil opfordre kultur- og fritidsfolket til at vælge den sidste model og bidrage konstruktivt i en proces, hvor vi arbejder os hen til en ny og mere moderne udgave af kultur- og fritidsområdet.

Lad mig bare skitsere nogle tanker. Jeg tror, vi med fortsat fokus på de omstillingsprocesser og harmoniseringer, vi allerede har påbegyndt vedr. haller og grønne områder vil kunne frigøre midler.
 Jeg forestiller mig eksempelvis foreningslivet i højere grad kan involveres i løsningen af forskellige opgaver. Jeg tror, man decentralt kan løse nogle opgaver lige så godt, hvis man vel og mærke får ansvaret og midlerne til det.
 Jeg tror også, der kan vise sig nye samarbejdsmuligheder mellem forskellige foreninger, hvis vi sammen er dygtige nok til få øje på synergieffekter ved klubfællesskaber osv.
 Måske kan man tænke sig foreningslivet i nogle områder samler kræfterne og får skabt sig bedre rammer ved at tænke og løfte i flok.
  Der kunne også være institutioner som med fordel kunne tage næste skridt ind i fremtiden. Museerne gik forrest ved kommunesammenlægningen i dannelsen af Nordjyllands kystmuseum. Kan der tænkes nye synergier i den verden - vil det være helt utænkeligt at se Frederikshavn kunstmuseum i dette museumsfællesskab?
  Kan man som på biblioteket forestille sig digitale investeringer der kan øge tilgængeligheden og dermed aktiviteten eksempelvis i hallerne? Er der endnu skridt at tage på biblioteksområdet mod en fager ny verden?
  Spørgsmålene er mange og svarene sikkert endnu flere. Det korte af det lange er, at vi må tænke nyt. Selvfølgelig er det af nød vi må i gang med opgaven, men det skal være med lyst vi moderniserer området. Fakta er, at vi også næste år bruger over 100 mio. kr. i Frederikshavn kommune på kultur- og fritidslivet.
  Jeg vil gerne invitere til en vedvarende dialog om udvikling af et helt nyt kulturliv i Frederikshavn kommune.
  Vi har i indeværende byrådsperiode lagt meget vægt på at være brugerinvolverende - det vil jeg fortsat leve op til.


fredag den 30. september 2011

Mini-konference om Frivillighed



Center for Familie, -Ældre og -Kultur var sammen om at invitere frivillige til en minikonference om frivillighed, samarbejde og fremtidens kommunale ydelser. Fire korte indlæg fra frivillige og en velkomst fra Lone Iversen, leder af Center for Familie, satte gang i debatten ved bordene og den efterfølgende dialog på plenum (forsamlingshuset). Konferencen blev afholdt den 30. september 2011 - Frivillig Fredag. Der deltog 50 personer fra frivilliglivet og Frederikshavn Kommune
Her er et lille uddrag af deltagernes udsagn:
-En organisation der “over og under” de frivillige
-Vi er forskellige og kan gøre det på forskellig vis. Vigtigt for kommunen som organisation at blive udfordret.
-Samarbejdet er betydningsfuldt for de frivillige. Svært som det fungerer i dag.
-Den kommunale organisation har også svært ved at overskue alt det der foregår i det frivillige
-Refleksion: Sammenhængen mellem puljerne. Svage/stærke
-Internt i kommunen skal vi også kommunikere på tværs. fx. viden og kontakter
-Savner en kontaktperson ved kommunen. Hjælpe foreningerne med at søge fonde. Hjælp og opbakning fra kommunen. Ofte et krav når der skal søges midler.
-Vigtigt at have de frivillige på ex. kvindekrisecenteret. Vigtigt at have mulighed for at påskønne deres indsats. Frønsegoder kunne være en god ide.(eks. koncertbilletter)
-Dele lokaler
-Portal med informationer om og inspiration til det frivillige arbejde. Muligheder og kontakter på tværs af foreninger.
-Vigtigt, atpersonalet husker at tænke frivillige ind som en mulighed
-Hjælpe hinanden med at løse problemerne ved at tænke på tværs. Kan lokalerne i kommunen bringes i spil på end anden måde end vi har tradition for.
-Opfordring til at bruge de frivillge konsulenter fra ex. dansk blindesamfund.
-Uheldigt hvis der er nogen der gerne vil bruges, men som ikke bliver brugt.
-Fornøjelse at være frivilligt. Det skal der værnes om. Det er en kæmpe udfordring.
-Kontakten mellem de frivillige og kommunen skal vi arbejde med.
-Mulighed for at henvende sig som borger uden at det skal blive til en “sag”. eks. via portalen.
-Mulighed for at koble foreninger som ikke traditionelt hører under kultur/fritidsområdet. Pulje netværkene.
-Frivillighed er ikke kun foreninger. Mulighed for at søge midler som enkeltperson.
-Frivillig person som kontaktperson til kommunen.
-Tæt samarbejde mellem forskellige foreninger og institutioner.
-Til gode at se: Samarbejde mellem de frivillige på tværs af de gamle kommunegrænser. Vi bliver nød til at organisere os og få etableret det samarbejde.

Lone Iversen nævnte en ny bog - her er titlen:
Knud Aarup:
'Frivillighedens velfærdssamfund' Frydenlund, København 2010.
236 s., hft., 15 x 22 cm., omfattende litt.liste, noter.
Kr. 269,00 inkl. moms.
ISBN 978-87-7887-870-0






tirsdag den 13. september 2011

Zines - brugergenerede magasiner


Hvad får man, når man mixer ganske almindelige kulturforbrugere, 5 gamle skrivemaskiner, en bunke papir, sorte tusser og en kopimaskine?
Man får et brugerdrevet og brugerskrevet magasin!
I Århus har tre unge iværksættere (de kalder sig Sideprojects) bragt Zines, som disse magasiner kaldes, ud i bylivet. Gennem åbne redaktionskontorer, inviterede arrangementer eller en bod på en festival - har flere hunderede mennesker allerede været med til at skrive, tegne og fotografere til deres eget magasin. Ofte er det med et fast tema - men det kan også være fuldstændigt åbent.
Sådan foregår det: Man kommer ind, skriver et digt, tegner en tegning eller bruger en af de gamle skrivemaskiner til at taste en historie. Når ens side er færdig, afleveres den - og sammen med de andre brugergenerede sider, samles de til et magasin, der fotokopieres og lægges ud i byen - på cafeer, restauranter og i forretninger.

Zines er på vej til Frederikshavn...

Læs mere om Zines og Sideprojects her:

Creative and Cultural Entrepreneurship - Fra idé til forretning?


“Kreative er lidt ligesom advokater og læger - det er opslugt af deres proffession og og elsker de små detaljer - så helheden og især den direkte vej til kunden af og til overses”! 
Sagt af Sian Prime, der er en af personerne bag verdens første MA i kreativ og kulturel entreprenørskab på Goldsmiths University of London. Hun har gennem sit arbejde her, forsket i hvordan kreative mennesker forholder sig til entreprenørskab. Og hun mener faktisk, at de kreative har det der skal til, for at skabe gode forretninger. 
En af hendes pointer er, at de nødvendige værktøjer til udvikling af gode forretningeideer, passer godt til måden som kreative hjerner opererer. Sian Primes egne erfaringer med at udvikle forretninger og være coach og konsulent, peger på, at arbejdet med forretningssplanerne skal skubbes i baggrunden og i første omgang afløses af at arbejde med forretningsmodeller.
“En forretnigsplan er ikke andet end en stak Post-It arrangeret i den rigtige rækkefølge. En forretningsmodel - eller rettere, flere og forskellige forretningsmodeller - åbner op for det, din virksomhed og dit produkt vikelig handler om”.
Sian Prime giver et par eksempler på forretnigsmodeller, som virker, fordi de stiller de rigtige spørgsmål. Hun mener, at ved at arbejde med forskellige modeller, kan virksomheden anskues og trykprøves fra forskellige perspektiver. Herefter er planen og økonomien simpel at strikke sammen.
Læs mere om Sian Prime og uddannelsen her:
http://www.gold.ac.uk/icce/staff/s-prime/
http://www.culturalleadership.org.uk/sian-prime-interview/
http://www.gold.ac.uk/pg/ma-creative-cultural-entrepreneurship/
Oplæg, Århus 13. september 2011, sted: Teatret Gruppe 38 
Arrangeret af British Council